Thailand – Dag 8 – Khao Sok Lake & Ao Nammao

5 november

Remember remember the fifth of november…

Rond 4 uur word ik wakker en hoor de buren richting het toilet gaan. Ik besluit nog maar even aan m’n blog te gaan zitten daar ik toch wel even wakker ga zijn. Ik hoor de junglegeluiden en ben benieuwd naar de dieren die ons vannacht gezelschap houden in de omgeving van onze huisjes. Rond 6 uur gaat zoals afgesproken de wekker. Ik ga vrijwel direct naar buiten om wat junglegeluiden op te vangen met de Zoom. Terwijl ik in stilte langs de waterrand naar de bomen zit te kijken spot ik volgens mij een gibon tussen de bomen. Het gaat helaas zo snel dat ik het niet zeker weet. Als Annemijn ook naar buiten komt zien we twee neushoornvogels over de kloof vliegen. Ze gakken als of het ganzen zijn.

Om 7 uur varen we per boot richting een nabijgelegen kloof voor de morning mist safari. De dieren die we dit maal spotten zijn een arend en nog wat andere vogels. Ik vrees dat we geen andere dieren gaan zien in dit park. Mogelijk heeft de vrachtwagenmotor in de boot daar iets mee te maken. Als we terug komen staat het ontbijt op ons te wachten, pannenkoeken met honing en jam. Er zijn wat meer pannenkoeken dan eters en ik krijg er uiteindelijk 2,5 te eten.

Na het ontbijt pakken we onze spullen weer in bij het huisje. Ik neem weer even de tijd om te bloggen terwijl andere groepsgenoten er met de kayaks op uit gaan. Als iedereen terug is gaan ze het kaartspelletje shithead spelen. Dit spel is schijnbaar populair onder backpackers. Rond om half 11 zit ons verblijf in de rafthouses er weer op en we stappen de boot weer in.

Op het meer gaan maken we een sightseeing route die ons leidt langs de Guilin of Thailand. Het is een koosnaampje voor drie rotsen die naast elkaar uit het water torenen. Afgaand op alle posters en foto’s ging ik er vanuit dat ze ruim 40 meter hoog waren. Een goeie 15 meter zat dichter in de buurt. In de baai schuin achter de drie rotsen verzamelen verschillende toeristenboten en iedere boot kent hetzelfde ritueel. 1 voor 1 schuifelen de passagiers naar de boeg van de boot om op de foto te gaan met de rotsen. Annemijn en ik slaan even over en hebben meer aandacht voor de kleine aapjes die langs de stijle wand naar beneden klimmen. De boten naast ons lijken enkel oog te hebben voor hun selfies.

Voor de lunch leggen we aan op een eilandje tegenover de Rachaprapa Dam. Er komt een tas te voorschijn met gevouwen vierkante pakketjes waar gebakken rijst met ei in blijkt te zitten. Het is nog redelijk warm en in de schaduw van een paar bomen genieten we van het lekkere eten. Er komen nog ananassen en meloenen uit de boot die ter plekke gesneden worden zodat we die met z’n alle kunnen delen.

Als we de lunch achter de kiezen hebben wordt het tijd om weer door te gaan met de reis. We leggen aan op de steiger en de groep verdeelt zich weer over twee busjes. In de bloedhete chaos komt het er niet meer van om Stan en Anika gedag te zeggen. De rest van ons Nederlandse groepje zit wel bij ons in de bus en we ouwehoeren nog wat over de volgende reisplannen. We komen rond 1 uur aan bij het kantoortje van Khao Sok lake en daar verlaten wij de groep. Tessa en Stephanie reizen vandaag via Khao Sok door naar Krabi, Adam, de enige brit in het Nederlandse groepje, doet hetzelfde en Mick reist via Bangkok door naar Tokio. Zo leuk wat iedereen allemaal voor plannen heeft.

We moeten in het kantoor in Ban Takhun nog even wachten op onze reisgenoten voor de gedeelde bus richting Krabi maar dat is geen straf in deze airco gekoelde en met snelle wifi uitgeruste wachtruimte. Ik zie kans op de blog van gister te uploaden. Achteraf zou blijken dat dit een zeer verstandig besluit was.

De gedeelde bus naar Krabi brengt ons in een kleine twee uur naar het hotel. Per toeval hebben we naast dezelfde omgeving ook nog hetzelfde hotel geboekt. Onderweg kan ik nog een beetje bijslapen, wat gezien de afgelopen nacht een prettige bijkomstigheid is.

Het prachtige interieur van de minibus

Als we aankomen in Krabi is het inmiddels rond half 4. Na het bezoek aan de jungle is het zeer welkom dat we weer een douche en normale badkamer hebben. Onze nog half natte kleren van de jungletocht hangen we hier maar opnieuw uit en we bespreken wat we de komende week nog gaan doen. Annemijn wil toch wel graag naar een van de eilanden toe. We zetten Chang Mai definitief uit ons hoofd, zo ver noordelijk is gewoon niet maar haalbaar in de tijd die we nog hebben. Het stond überhaupt niet in ons reisplan maar na alle enthousiaste verhalen van de Khao Sok groep is het bij Annemijn toch gaan kriebelen.

Avondeten scoren we bij de 7/11, een tosti met kaas en ham wordt het. Als je hier een voorverpakte tosti koopt bij de 7/11 kunnen ze hem gelijk even in het tosti ijzer gooien zodat je hem gebakken mee krijgt. Een hele fijne service en het smaakt ook nog eens heel lekker. Er gaat zoals altijd ook weer cola mee en ditmaal ook chips en chocola. Onderweg besluiten we dat het maar eens tijd wordt om geld op te nemen omdat de briefjes langzamerhand wel op zijn. Als er de eerste keer niets uit de automaat komt slaat de schrik er even goed in. Na een paar pogingen komen we er achter dat er maximaal 10.000 baht uit de automaat komt.

Fluffy kitty

Ons avondprogramma bestaat uit wat editten en verder vooral even rustig aan doen. Annemijn wil uiteindelijk nog het spelletje spelen wat ze die ochtend van Tessa en Stephanie heeft geleerd. We doen een potje, zonder veel emotie bergt ze de kaarten op als ik haar verslagen heb. Ondertussen besluit de huispoes dat wij wel oke zijn en komt in de buurt liggen. De kat is extreem fluffy en schattig wat het nog moeilijker maar hem/haar niet te aaien. Maar ik moest de mevrouw van de GGD strikt beloven alle contact met zoogdieren te vermijden en in het geval van likken, krabben of bijten direct naar een ziekenhuis te gaan. Hoewel ik in het eerste hostel al direct op de grond zat te knuffelen met de Franse bulldog van de eigenaresse wil ik het nu toch maar niet riskeren. Rond een uur of half twaalf zit de dag er weer op en vallen we in slaap.

Oogjes dicht en snaveltjes toe.