Thailand – Dag 7 – Ban Takhun & Khao Sok Lake

4 november

De wekker gaat om 7 uur. Vandaag is de grote dag.. maar eerst opstaan en ontbijten. De airco in deze kamer maakt extreem veel lawaai dus we zetten hem maar niet de hele nacht aan. Daarnaast blaast hij de koude lucht direct op het bed wat ook niet heel prettig is. Als we zijn gedoucht en hebben in gepakt lopen we naar beneden om te vragen waar het ontbijt is. Ze geven aan dat we dat niet geboekt hebben en dus moeten bij betalen. 200 baht per persoon, zo’n 6 euro. Het zijn hier echt westerse prijzen zeg… omdat we om half 10 worden opgehaald besluiten we het toch maar te doen en ik reken 12 euro af.

Enigszins hangry en chagrijnig door de hoge prijs lopen we terug naar de kamer. Na een kwartier wordt er aan de deur geklopt. Er verschijnt een enorm dienblad met heel veel eten. Het ziet er wel heel goed uit. We vallen aan op het eten en de chagrijn maakt plaats voor tevredenheid.Na het eten lopen we naar beneden om uit te checken en op de taxi te wachten die ons naar het kantoor van khao sok lake brengt. We checken in voor onze tour en bespreken de mogelijkheden met de medewerker daar. Er staat een ander stel op hun gids te wachten die ook morgen door reizen naar Krabi. Ze vragen of we het vervoer met ze willen delen. Aangezien wij toch nog geen plannen hebben stemmen we er mee in en laten de taxi voor ons regelen.

Na een klein half uur worden we opgehaald per mini van samen met een ander stel. Even gaat er door ons hoofd, zijn we maar met zo weinig. Dit blijkt niet het geval want de mini van zit helemaal vol. Als we aankomen bij Rachaprapa pier dan gaan we allemaal nog even langs het winkeltje om de laatste dingen te kopen. Annemijn schaft nog gauw een poncho aan omdat ze geen ruimte meer had in haar rugzak om haar regenjas mee te nemen. Ik besluit toch nog maar wat water te kopen. Om bij de huisjes te komen varen we per longtail boot het meer over. Een longtail boot wordt aangedreven door een enorme motor die niet zou misstaan in menig vrachtauto. De motor drijft een schroef aan die aan een lange stok achter de boot hangt, vandaar de naam longtail boot.

Op de boot krijgen we de eerste uitzichten op het prachtige Khao Sok National Park. Annemijn vertelt me dat dit een van de oudste regenwouden van de wereld is en het meer waar we op verblijven is oogverblindend mooi. Na een klein kwartier varen maken we kennis met de bron van al dit moois. Het gaat regenen. We pakken onszelf en onze tassen goed in en de Fuji maakt plaats voor de GoPro want die is wel waterdicht. Zelfs in de stromende regen blijft het uitzicht prachtig en ik blijf maar foto’s en filmpjes maken. We komen rond de lunch aan bij de huisjes. We krijgen een huisje toegewezen en droppen onze spullen. Na de lunch vertrekt de eerste activiteit, een jungle trekking naar een grot. Ik twijfel of ik wel mee wil maar besluit het uiteindelijk toch te doen.

We varen een klein stukje verder de kloof in en komen bij een klein paadje aan. We volgen de kloof te voet de jungle in en steken uiteindelijk over om het water achter ons te laten. Het pad leidt ons diep de jungle in. Na zo’n anderhalf uur gelopen, geklommen en geklautert te hebben over de modderige junglepaden en gladde rotspartijen komen we aan bij de ingang van de grot. Hier heb ik dan weer helemaal geen zin in. Ik heb me nooit kunnen interesseren in grotten en ook hier is dat niet anders. Vlak voordat we de grot in gaan spotten we de befaamde neushoornvogel. Dat is toch wel heel gaaf. De groep trekt de grot in, ik ga uiteindelijk toch mee. Bij de ingang is de doorgang even heel smal en laag maar dat knapt snel op. De grot van binnen is niet heel bijzonder maar wat wel heel leuk is, we komen een kleine blauwe krab tegen die op haar eieren zit in de rotswand. Op de terugweg uit de grot zien we nog een grote kikker. Het lukt me om beide dieren te filmen.

De terugweg vanaf de grot gaat opeens veel sneller. Het tempo zit er bij de groep goed in. Onderweg valt er nog wel een bui maar dat zorgt eigenlijk niet voor extra moeilijkheden in de tocht. Als we terugkomen bij de huisjes gaan we nog even zwemmen aangezien we toch allemaal nat geworden zijn tijdens de jungle tocht. In de groep waarmee we zijn zitten een aantal Nederlandse backpackers en we zoeken elkaar ook steeds op. Ook het zwemmen doen we samen. Rond half 6 gaan we er met de boot nog even op uit om op “night safari” te gaan. Helaas zien we niet veel meer wildlife dan een wild zwijntje en en paar vogels.

Het eten bestaat uit een enorme vis die in z’n geheel op de schaal ligt. Daarnaast zijn er nog rijst met twee soorten curry’s en een ommelet. Annemijn heeft hier verrassend weinig moeite met het eten en schept lekker op. Ik neem het er even van en eet ook lekker door. We laten het ons goed smaken en ook het biertje gaat er prima in. Ook hier zitten we weer met de groep Nederlanders. Er is een klein soort loket waar je drinken en chips kunt bestellen. Nadat het eten al lang is afgeruimd en het grootste deel van de groep naar “huis” is blijven wij nog rond hangen. We zwaaien uiteindelijk om elf uur af en gaan op huis aan. De man bij de eetzaal is er blij mee want eigenlijk had de stroom al een half uur geleden uitschakelt moeten worden. Het huisje heeft nog een verrassing voor ons in petto in de vorm van een enorme spin. Helaas luk het ons niet onze ongewenste kamergenoot het pand uit te jagen dus we kruipen met enige spanning maar onder de klamboe en hopen dat die z’n werk goed doet. Voor we gaan slapen ga ik met Annemijn nog even richting het toiletgebouw om onze tanden te poetsen. Een beste uitdaging aangezien s’avonds laat de stroom bij de huisjes wordt uitgeschakeld.

Het loopt tegen 1 uur als ik eindelijk de slaap weet te vatten.