Thailand – Dag 10 – Koh Lanta

7 november

De reis naar dromeland wordt bruut verstoord als Annemijn rond 6 uur rechtop in bed zit. Ze hoort iets ritselen en weet niet wat het is. Ik schakel de airco uit en hoor het ook. Het klinkt alsof er iets in het plafond heen en weer tippelt en vervolgens ergens aan zit te knagen. Volgens Annemijn zijn alle Thaise eilanden besmet met ratten en dat zal het dan wel moeten zijn concludeert ze. Slapen zit er niet echt meer in daarna.

We konden er niet echt omheen in het resort waar we verblijven dus we schuiven om half 8 aan voor het ontbijt. Gemaakt door J zelf, we verblijven in het Lanta A&J beach resort. Annemijn de pannenkoeken met honing en ik toast met ei en ham. J wil graag dat haar gasten het naar hun zin hebben en is zeer alert of alles goed gaat. Ik eet werkelijk elke kruimel van mijn toast en ei op maar laat de ananas even links liggen op dit vroege uur. Ze vraagt bij het afruimen of ik het niet lekker vond, met het antwoord dat ik genoeg gegeten heb lijkt ze geen geldige reden te vinden om haar ontbijt niet op te eten. Annemijn krijgt niks te horen over haar overgebleven stukje watermeloen…

Het is niet onze hobby om vroeg op te staan op vakantie maar we worden vandaag vroeg opgehaald voor een boottrip naar Koh Rok en Koh Ha. Twee kleine eilandjes in de buurt van Koh Lanta waar er gesnorkeld en gezwommen kan worden. De pick-up rijdt voor en we stappen achterin. Kennelijk is de beste man aan de late kant want hij zet er aardig de sokken in. We hobbelen en bobbelen richting het noorden van het eiland. Na een minuut of 5 stoppen we ineens langs de kant van de weg. Er stopt een pickup naast ons en de chauffeur gebaart naar hun passagiers dat ze moeten overstappen. Het raakt aardig vol in de laadbak maar we rijden verder. Weer 5 minuten later stopt de chauffeur weer langs de kant van de weg. De pickup draait vervolgens om en we rijden weer terug. Zou hij verkeerd gereden zijn? We passeren de hotels van de andere gasten en niemand weet wat er gaande is. Als de chauffeur stopt bij een van de hotels komt het antwoord. Door de regen gaat de tour van vandaag niet door, morgen weer een kans.

Wij gooien de plannen dan maar om en huren vandaag een scooter. Annemijn had een leuk route bedacht die we kunnen gaan rijden. Wel wachten we de ergste regenbui even af maar als het semi droog is vertrekken we bij het hotel. De eerste stop van vandaag is de Animal Welfare clinic op het eiland. Hier worden honden en katten opgevangen die ziek zijn of niet voor zichzelf kunnen zorgen. Dit project is ooit opgezet door een toerist die het sneu vond dat er zoveel dieren in en zeer slechte conditie op straat liepen. Inmiddels bestaat de organisatie bijna twintig jaar en is het een indrukwekkende operatie geworden. Ze spelen in op het toerisme door allerlei activiteiten aan te bieden. Zo is er een Kitty City met een Kitty Cafe waar je met katjes kunt knuffelen. Vindt u de schootpartner gezellig en lief? Adopteer hem/haar en gun de poes een forerver home. De dieren in deze afdeling van de kliniek zijn allemaal kerngezond en gestereliseerd. We brengen ruim een uur door in Kitty City en knuffelen uitgebreid met katjes als: Choo-Jay, Pop en Rocky. Vervolgens krijgen we een rondleiding door de kliniek waarbij ze uitgebreid vertellen wat de kliniek voor werk doet en hoe zij zich profileren bij de locals.

Na ruim twee uur bij de dieren te hebben doorgebracht is het tijd om weer verder te scooteren. We zetten koers naar de zuidkant van het eiland, althans dat is de poging. Na een kleine 20 minuten zegt Annemijn ineens, huh we zijn het eiland overgestoken. Aangezien we beide geen afslag gezien hebben verbaasd ons dit zeer. Kennelijk zijn we er toch een voorbij gereden. Nu we er toch zijn besluiten we Lanta Old Town maar te bezoeken. Dit stadje lijkt meer op een toeristische atractie dan een stad, de hoofdstraat bestaat enkel uit restaurants en souvenirshops. We eten wat bij Pinto cafe, op aanraden van Suus komen er twee Mussaman curry’s uit de keuken. Dit schijnt een lokaal recept te zijn, het smaakt ons zeer goed.

Na het eten rijden we terug naar de westkust en treffen dit maal wel de afslag naar het zuiden. De wegen zijn hier een stuk heuvelachtiger dan waar we eerder gereden hebben en hellingen van +10% zijn hier eerder regel dan uitzondering. De steilste die ik onderweg zie is 16%. Gelukkig trekt de scooter het makkelijk en meer dan half gas heb ik niet nodig om boven te komen. Het verkeer op Koh Lanta en uberhaupt in Thailand lijkt een stuk georganiseerder dan dat het op Bali was. Iedereen lijkt zich redelijk aan de snelheid te houden en rijdt rond de 50km/h. Dit is overigens ook hard zat als je in je t-shirt op de scooter zit.

Na een poos rijden stoppen we bij een klein strandje waar verder niks of niemand is. Annemijn wil even kijken en spelen op de rotsen. Tussen de rotsen staan kleine plasjes zeewater wat ook tijdens eb achterblijft. Deze kleine plasjes vormen een heel eigen biocultuur compleet met vissen. We kunnen het allebei niet laten en plaatsen omstebeurt een GoPro in het plasje. We brengen er zo’n 20 minuten door, als we vervolgens achterom kijken zien we dat we anderen hebben aangestoken. Er is een soort parkeerplaats van scooters ontstaan naast de onze en op het strand lopen een stuk of 15 mensen. We lachen dat we trendzetters zijn en trekken weer door naar de volgende baai.

Als we aankomen bij Ao Nuy parkeren we langs de weg en moeten vervolgens een lange trap afdalen naar het strand. We komen aan in een afgelegen baai waar naast de andere 30 toeristen alleen een klein barretje aanwezig is. Verder wordt het bevolkt door een troep apen met de zee als immer naderende vijand. We gaan even samen zwemmen en genieten van de zee. Het water is redelijk warm en prettig om in te spelen. De golfslag is van een aardig formaat dus dat spelen lukt uitstekend. Na het zwemmen stoppen we nog even bij een nabij gelegen bar met de naam: Same SAME but Different. Hier komen we een aantal rondkruipende heremietkrabjes tegen die een spoor trekken door het zand. Verder kijken we op het strand naar een rustgevende yoga oefening wat een stelletje op het strand staat te doen. We sluiten de avond af bij het hotel in de tuin met een biertje en later ook nog met een tosti van de 7/11. Daarna is het tijd voor bed, morgen weer een dag en hopelijk gaan we dan wel op snorkeltrip.