Spanje – Dag 6 – Valencia

Gister hebben we een deel van de stad bezocht maar vandaag is het tijd voor een bezoek aan de stad van kunst en wetenschap. Deze boulevard huisvest diverse futuristische gebouwen zoals het operahuis, een wetenschapsmuseum en L’Oceanographic, s’werelds grootste aquarium. De tocht er naar toe levert nog enige problemen op, we gaan met de bus, maar ja hoe werkt de bus in Spanje. Uiteindelijk komen we er uit en zitten we in een stadsbus die ons door de stad heen kronkelt. Uiteindelijk komen we aan bij de boulevard en kunnen we gaan genieten van alle pracht en praal.

Nadat we de boulevard verkent hebben geeft Annemijn aan dat ze graag het aquarium wil bezoeken en zowel Jan, Joris als José zien dit ook wel zitten. Koen en ik hoeven niet zo nodig en besluiten onszelf te vermaken. Koen maakt alvast een wandeling richting het strand, wat voor die middag op de planning staat. Ik breng een bezoekje aan het naast gelegen park, dit park biedt een variëteit aan activiteiten. Veel Spanjaarden gebruiken het park om te sporten, andere verwonderen zich over de flora die door het hele park te vinden is. Ook zijn er een aantal die hun siësta in het park houden, ik sluit me bij deze groep aan en ga lekker met m’n handdoek op het gras liggen om van de zon te genieten.

Als het bezoek aan het aquarium er op zit rinkelt mijn telefoon en begeef ik me richting de boulevard om naar het strand te wandelen. Onder de hete Spaanse zon blijkt deze wandeling wat verder dan gedacht en dat trekt z’n wissel op ons allen. Eenmaal aangekomen op het strand zakt het snel weg en nemen we een lekkere duik in de frisse middellandse zee. Na afloop brengt de tram ons terug richting het centrum.

S’avonds maken we nog een wandeling door het centrum van Valencia en bekijken we ondermeer het smalste huis van de wereld (107 centimeter breed). We brengen een bezoek aan de kunstenaarswijk waar heel veel panden versiert zijn met graffiti kunstwerken. En slaan we wat broodnodige souvenirs in voor de thuisblijvers. We nemen plaats in het laatste restaurant van de vakantie. Het is een klein hipstertentje waar naast ons nog een groep Spanjaarden aanschuift. De groep begint een Spaans verjaardagsliedje te schreeuwen en wij kijken geanimeerd toe. De ober is hier minder van gediend en maant de groep tot stilte. We bespreken de vakantie na en wat we de volgende dag nog gaan doen. Het plan is fietsen huren en nog een ochtendje in Valencia rond rijden voor we s’middags terug vliegen naar Nederland.