Spanje – Dag 1 – Barcelona

Het is kwart over 5 als de wekker gaat. Tijd om op te staan. Vandaag worden we wakker in Rotterdam en gaan we naar Barcelona.

Een klein beetje gedesoriënteerd word ik wakker. Ik moet wel zeggen dat het een uitstekend logeeradres was wat we geregeld hadden. Oke, het was ongemakkelijk toen de buren ons een concert gaven vanuit hun bed maar afgezien daarvan heb ik heerlijk geslapen.

Duf van het toch wel korte nachtje kleden we ons zwijgzaam aan en begeven we ons naar de taxi. Bij aankomst op Rotterdam/The Hague Airport wordt duidelijk dat dit echt anders is dan het grote Schiphol. Ze hebben hier een kleine vertrekhal waar iedereen om elkaar heen staat te dringen. Niet zo gek aangezien er drie Transavia toestellen tegelijk vertrekken. Één daarvan brengt ons naar Catalonië.

De korte vlucht van zo’n twee uur biedt ons een nachtelijk uitzicht over de kassen van het westland en een zonsopgang boven de Pyreneeën. Zo wakker worden is niet verkeerd.

Na enige vertraging in de reis vanuit het vliegveld naar de stad zijn we er dan eindelijk. We schrijven 10.45 wanneer we onze voeten op de Catalaanse stoep zetten. De dag en het avontuur kan beginnen.

We starten bij het oudste krakerspand van Barcelona: La Carboneria(1864). Dit pand werd gebouwd als onderdeel van de eerste wijk buiten het oude centrum. Het heeft door de jaren heen verschillende bestemming gehad maar is nu al een hele lange tijd gekraakt.

Vanuit de wijk Eixample wandelen we door naar de Universiteit van Barcelona. We bezoeken hier de faculteiten van Filosofie en Wiskunde. In en rond dit gebouw zijn prachtige tuinen aangelegd waar de studenten relaxed in hun boeken verdiept zijn. Naast de studenten maken ook een viertal katten gebruik van deze faciliteiten. Zij liggen uitgebreid in de zon. (Nu mis ik Kareltje)

Het loopt tegen het middaguur en Annemijn krijgt honger. We wandelen richting La Rambla voor een terrasje. Ik voorzie een hoge rekening en ik heb nog broodjes in m’n tas. Nadat ik haar een, door mij gesmeerde, broodje half zie opeten en vervolgens weg zie gooien lopen we een niet nader te noemen fastfoodrestaurant binnen. Twee cola en friet gaan op de bon en we ploffen neer in de bankjes.

Na de lunch lopen we over de Passeig del Gràcia. In deze straat staan 4 wereldberoemde gebouwen van de hand van de meesterontwerper van Barcelona: Antoni Gaudi. Nummers 35, 41, 45 en 92 worden bewonderd en vastgelegd op beeld. Het is zo’n 25 graden en strak blauwe lucht. Wat een heerlijke dag is dit.

Vanuit de Gaudi-straat reizen we naar Placa del Rey. Onderweg komen we langs het stadhuis waar, logisch in deze weken, een mediacircus verzameld is en een meneer met een poster en tape over zijn mond protest voert tegen de regering. Interessant om te zien hoe vredig het stadhuisplein er bij ligt. Bij Placa del Rey zoeken we een leuk terrasje in een binnentuin op waar we genieten van een drankje in de zon.

Placa Reial is een groot plein in de buurt van La Rambla. Hier treffen we veel meer toeristen aan en natuurlijk een groep Nederlanders op de fiets. We vangen via hun gids op dat dit plein gebruikt wordt voor veel feesten en uitgaansactiviteiten maar dat er niemand woont, in de omliggende gebouwen zijn louter restaurant en barren gevestigd. De bovenverdiepingen bieden huisvesting aan ambassades en bedrijven.

Het is tijd voor het hoogtepunt van vandaag. Annemijn zag hem al eens tijdens haar examenreis van de middelbare, Alex kon hem met zijn gezin niet vinden. We lopen de trap van het metrostation uit en draaien ons om. Daar staat hij. Hoog boven iedereen verheven, omringd door kranen en een mierenhoop aan toeristen. Misschien wel de beroemdste kerk van de wereld. La Sagrada Familia. Wat een aanzicht. Een pui met bijzonder veel details, vreemde vormen en mooie ramen. Helaas biedt ons programma niet veel tijd voor een bezoekje en kiezen we ervoor om dit later nog wel eens te doen.

Op naar het hostel, Sant Jordi Sagrada Familia. We hebben een eigen kamer, in een appartement, met een balkon, woonkamer, keuken en badkamer. Het ziet er allemaal keurig uit. Niet zoals op de foto’s maar dat is zelden met hostels.

We vertrekken vanuit het hostel naar de laatste bezienswaardigheid van vandaag. Hospital de Sant Pau. Dit stukje werelderfgoed mag niet ontbreken tijdens ons bliksembezoek aan de stad verzekert Annemijn me.

Bij aankomst blijkt dat we te lang genoten hebben van ons balkon want helaas zijn de bezoekuren van het Hospital de Sant Pau al voorbij. Toch kunnen we op het terrein voldoende zien wat een kunstwerk dit gebouw is. Tijdens ons rondje rond het complex spot Annemijn een rotsformatie die ze graag van boven wil bekijken dus we gaan op avontuur.

Tijdens onze wandeling komen we langs een sportcomplex en we krijgen wat mooie uitkijkjes over de stad. We besluiten richting La Rambla te wandelen voor een restaurantje. La Poma is de keuze van de dag. Een eenvoudige italiaan met goede recensies. Het bevalt ons uitstekend.

Na het eten maken we nog een wandeling langs La Rambla en eindigen onze dag in de haven van Barcelona. We zitten nog een poosje samen op een bankje te kijken naar twee vertrekkende ferry’s. Dan is het tijd om te gaan slapen. Moe maar voldaan van de leuke dag stappen we in bed. De wekker staat op half acht.

Vergeet niet om een kijkje te nemen op m’n nieuwe reisvideo’s pagina!