Bali – Dag 8 – Singapore

Het is drie uur s’nachts, onze koffers staan ingepakt op de grond. In een stad waar niemand ons kent en niemand ons hoort, gaat de wekker keihard af. Het is tijd om naar huis te gaan. Ik spring onder de douche en probeer wakker te worden. Annemijn draait zich stiekem nog een keer om dus ik doe het licht maar aan. Als we klaar zijn kloppen we bij Suus en Thijs aan. Ze komen half slapend uit bed en we nemen afscheid van elkaar. Wat een gek gevoel, een volle week samen zijn en dan is het ineens over. Lichtelijk verdrietig stappen we in de auto naar het vliegveld. Gelukkig hebben Annemijn en ik nog een leuk uitje in het vooruitzicht.

Vandaag vliegen we via Singapore en daar hebben we een overstap van maar liefst 14 uur. Die hoeven we niet op de luchthaven door te brengen want je mag de stad in. Zonder dat we enig idee hebben wat er te doen is doen we een poging de luchthaven te verlaten. Dat blijkt moeilijker dan gedacht want de ticketmachine van de trein kan even geen creditcard aan en contant eet ie slechts 5 dollar briefjes. Blijkt dus dat je gewoon een duurder ticket moet kopen en dan pakt ie wel grotere coupures.

Na enige omwegen komen we aan bij City Hall in het centrum van Singapore. Annemijn heeft onderweg een folder mee gesleept, maar we hebben niet echt een idee wat er te doen is in de stad. We besluiten te lunchen bij de McDonalds naast het metrostation en daarna wel gewoon te gaan wandelen. Tijdens het eten spotten we wat lokaal pluimvee. Aangezien deze vogel patat steelt, en zijn ledematen wel wat weg hebben van een frietje, kronen wij de beste vogel tot “patatvogel”.

Na de lunch lopen we de stad in en Annemijn ziet al snel één van de hoogte punten die de stad te bieden heeft, het Marina Bay Sands Skypark. Een bijzondere constructie op het dak van 3 torenflats. We besluiten ons in die richting te begeven en wandelen door een parkje.

Tijdens de wandeling worden ons twee dingen al heel snel duidelijk. Het is hier bloed maar dan ook echt bloedheet. Geen zuchtje wind wat voor verkoeling zorgt en we zoeken dus ook regelmatig schaduw op. Verder valt op dat er een nationale feestdag aankomt. Overal wordt ter ere van die feestdag gesport en zijn er activiteiten. Als we langs een groot podium zijn gelopen zie ik een jongen langs de kant van het water staan, hij heeft een vis aan de haak geslagen. Nou was dit wel zo’n bijzonder exemplaar dat ik er naartoe snelde om hem, met vis, te fotograferen. Ach zo beleef je nog eens wat. We vervolgen de weg naar het MBS Skypark.

We komen aan langs het water en treffen niet alleen het Skypark maar ook een prachtig uitzicht op de skyline van Singapore. Voor een natuurliefhebber is er in deze stad misschien niet zoveel te beleven maar als fotograaf kun je vol op aan de slag. De bijzondere architectuur is overal in de stad te vinden. Met onze paar Singaporese dollars kopen we een ticket om naar het Skypark te gaan en daar gaan we lekker op het dek zitten en genieten van het uitzicht. Zo ver we kunnen kijken zien we Singapore stad liggen. Deze stad is gigantisch groot.

Na het Skypark besluiten we nog een bezoekje te brengen aan de “tuin” die er achter ligt. Dit park is ook gevuld met bijzondere bouwwerken. Vanuit het park maken we de zonsondergang mee en ook dit zorgt weer voor mooi fotomateriaal. Door even de natuur in te gaan leeft Annemijn weer een beetje op.

De zonsondergang luidt dan toch echt het einde van onze vakantie in. We reizen terug naar Changi Airport en checken in voor onze laatste reis naar huis, 13 uur vliegen naar Amsterdam. Bijna thuis.