Bali – Dag 6 – Buta Bolong & Tanah Lot

De grote dag is aangebroken voor Matthijs, vandaag gaan we surfen. Als locatie heeft hij Batu Bolong uitgekozen. Met een rit van ongeveer een uur voor de boeg vertrekken we rond een uur of 9. Waar we de afgelopen dagen vanuit Sanur naar het noorden vertrokken wijst het kompas ditmaal naar het westen. Pantai Buta Bolong ligt iets ten noorden van Kuta. Deze route loopt helaas wel door de drukke hoofdstad van Bali.

Aangekomen op het strand komen we er achter dat hier zeer weinig schaduwplekken zijn. We besluiten een strandstoel te huren. Bij dezelfde mevrouw nemen we ook maar twee surfplanken en een bodyboard af. Gauw kleden we ons om en snellen we naar het water. De golven zijn hier, in tegenstelling tot Kuta, wat hoger en rollen langer uit. Ook zijn er twee golflijnen waarbij de achterste perfect is om op te surfen. De voorste breekt op het strand en daar kom je liever niet met je board.

Suus en ik ploeteren in het water en Matthijs probeert ons te sturen door aanwijzingen te geven maar echt lukken wil het niet. We komen maar niet op een goede golf terecht die ons mee voert. We hebben er wel erg veel schik in maar het constant peddelen tegen de stroom in vreet wel een hoop energie. De tweede keer dat we het water in gaan is de stroming iets veranderd en zijn de golven wat woester geworden. Het wordt moeilijker om goede beginnersgolven te vinden en na een tijdje vinden we het genoeg geweest. Matthijs blijft lekker in de golven spelen en pakt hier en daar een mooie waarop hij ons voordoet hoe het moet.

Na al het spelen zijn we moe en schuiven bij Annemijn aan op de strandstoelen. Matthijs legt ons uit wat “aanspoelen” inhoudt. Onervaren mensen die bij een hoge golf langs het strand proberen over de golf heen te duiken waardoor ze getackeld worden en op het strand geworpen worden. Dit schouwspel vindt vlak voor onze neuzen plaats en zorgt voor veel vermaak. Voor het eten schuiven we aan bij de lokale warung.

Na het strandbezoek rijden we door naar het noorden voor de tempel van Tanah Lot. Via de rijstvelden en kleine dorpjes komen we aan bij dit toeristisch hoogtepunt van Bali. De tempel van Tanah Lot bevindt zich op een klein eilandje vlak tegen de kust aan en is bij ep te voet bereikbaar. Wat vooral opvalt is de hoeveelheid toeristen die tegelijkertijd de tempel komen bewonderen. Suus, Matthijs en Annemijn laten zich zegenen en gaan het tempelcomplex van dichterbij bekijken. Ik laat het even voor wat het is en zoek naar een mooi plekje voor wat foto’s.

Tijdens de terugrit naar Sanur belanden we helaas in de spits en rijden we van file naar file. Na zo’n lange dag is dat een zeer vermoeiende rit. Bij thuiskomst ploffen we op de bank neer en iedereen is moe. We bekijken met z’n alle de foto’s van vandaag en moeten wederom erg lachen om alle aangespoelde mensen. Ons avondeten nuttigen we bij Cafe Jepun, wat een luxe restaurant blijkt te zijn waar we hele grote porties heerlijk eten krijgen.